17 marca 2020
/
Przez:
TOK/
- 0 Komentarzy
/
- Aktualności, Dyskusyjny Klub Przyjaciół Książki
Drodzy Rodzice i Dzieci.
W związku z zaistniałą sytuacją w kraju związaną z koronawirusem , zapraszamy i zachęcamy dzieci do skorzystania z naszych propozycji zajęć online.
Dzień lasu
21 marca jest Międzynarodowym Dniem Lasów. Święto to ustanowione zostało przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu podnoszenia świadomości ludzi na temat znaczenia lasów dla prawidłowego funkcjonowania planety. W tym dniu na całym świecie organizowane są akcje mające zwrócić uwagę na lasy i ich problemy. Zachęca się ludzi do sadzenia drzew, sprzątania lasów i do przebywania w nich.
Święto przyćmione zostało przez znacznie bardziej znany Dzień Wagarowicza, czyli pierwszy dzień kalendarzowej wiosny. Choć o lasach łatwo na co dzień zapomnieć, są one nie tylko ważne, ale właściwie niezbędne do przetrwania naszego gatunku na Ziemi. I wielu milionów gatunków roślin i zwierząt, dla których las to jedyne naturalne miejsce bytowania. Do niezastąpionych darów lasu należy też drewno, pełniące bardzo istotną w codziennym życiu człowieka: opał, wyrób mebli, papieru, budowa domów itd. Dzień Lasu obchodzony jest na świecie od ponad 30 lat, w celu uświadomienia społeczeństwu znaczenia lasów
Zrównoważona gospodarka leśna jest kluczem do zwiększenia roli lasu, jako źródła energii odnawialnej. Nadal prawie połowa światowej produkcji drewna jest zużywana do gotowania, ogrzewania czy wytwarzania energii elektrycznej. Lasy dysponują zapasem energii dziesięciokrotnie przewyższającym roczne zużycie energii na całym świecie. Wykorzystanie energii z drewna spowalnia zmiany klimatu.
„Zielone serce” R.Pisarski
Na skwerku rosło drzewo
Szeroko rozłożyście
Srebrzystą miało korę,
Zielonosrebne liście.
Słuchali chętni ludzie
Przechodząc koło drzewka
Jak wietrzyk wśród gałązek
Wesoło piosnki śpiewa.
Lecz przyszedł mały urwis,
Ukradkiem wyjął nożyk,
Bo napis chciał wyskrobać
W srebrzystej cienkiej korze.
Wycinał powolutku
Literka po literce,
Nie wiedział, że pod korą
Zielone płacze serce.
Czy wy zachowalibyście się tak samo, czy inaczej? Dlaczego?
Co czuło drzewo, gdy mały urwis wycinał literkę po literce na korze drzewa?
A dlaczego?
A to ciekawostki, które przydadzą się wam w przyszłości.
ZADANIE
Zakreśl literę przy każdym nieprawidłowym uzasadnieniu. Litery, które nie zostaną skreślone, czytane z góry na dół utworzą rozwiązanie.
Macie bardzo dużą wiedzę na temat ekologii więc myślę, że świetnie poradzicie sobie z tym zadaniem.
- W lesie nie rozpalamy ognisk, bo:
a) drzewom byłoby za gorąco M
b) możemy spowodować pożar i spalenie lasu K
2. W lesie nie niszczymy mrowisk:
a) ponieważ są one chronione O
b) w obawie przed atakiem mrówek A
3. Dbamy o leśną przyrodę, bo:
a) jest piękna i przynosi nam wiele korzyści C
b) boimy się ponieść karę za niewłaściwe zachowanie T
4. W parku narodowym nie spuszczamy psa luzem, bo:
a) pies mógłby wyjeść nam jagody A
b) pies mógłby zranić i wystraszyć zwierzęta leśne H
5. Nie łap w ręce owadów, bo:
a) pobrudzisz sobie ręce L
b) możesz je uszkodzić i zranić A
6. W lesie zachowujemy ciszę:
a) żeby usłyszeć brzęczenie komara G
b) żeby nie płoszyć zwierząt M
7. Nie niszczymy muchomorów:
a) przemienią się kiedyś w borowiki D
b) runo leśne podlega ochronie L
8. Nie zostawiamy w lesie zużytych puszek i butelek:
a) bo mogą się nam jeszcze do czegoś przydać T
b) bo mogą zranić zwierzęta A
9. Czy masz wpływ na ochronę przyrody:
a)TAK, jestem odpowiedzialny za jej stan S
b) NIE, przyroda obroni się sama M
Hasło:
Odczytanie wiersza W. Chotomskiej „Kornik i mól”.
KORNIK I MÓL
Raz pewien kornik z pewnym molem spotkały się przy wspólnym stole.
Stół był sosnowy, obrus biały, a na obrusie rzędem stały: cielęcina, zimne nóżki, sernik, piernik, gruszki z puszki, kawa, lody, ciastek sześć – i zaczęły obiad jeść.
Odsunęły cielęcinę i te nóżki z zimna sine, gruszki z puszki, ciastek sześć, lodów też nie chciały jeść, pominęły sernik, piernik – choć z najlepszej był cukierni.
A co jadły? Ano właśnie, ja to zaraz wam wyjaśnię – mól żarłocznie obrus żuł, kornik zaś – ogryza stół.
Krótka charakterystyka szkodników owadzich na przykładzie korników:
kornika drukarza, który atakuje świerki i stanowi poważny problem w Puszczy Białowieskiej. Jest to mały owad o długości do 5 mm, ciemnobrązowy z czterema kolcami na spodzie każdej z pokryw. Atakuje drzewa osłabione w wyniku zanieczyszczeń powietrza czy suszy oraz drzewa starsze, rozpoczynające naturalny proces zamierania. Jest groźnym szkodnikiem lasów gospodarczych, ponieważ przy masowym występowaniu (tzw. gradacji) atakuje również drzewa zdrowe, nie wykazujące oznak osłabienia – doprowadzając do ich zamierania. Z drzew zaatakowanych przez kornika drukarza odpadają łuski kory, podczas gdy korona jest nadal zielona. Z pnia wysypują się trocinki, a w dalszym etapie igliwie rudzieje i przedwcześnie opada.
kornika ostrozębnego, który atakuje sosny i stał się poważnym problemem w lasach Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Lublinie. Niewielki, bo zaledwie 3,5 mm chrząszcz zasiedla osłabione w wyniku czynników zewnętrznych drzewa, grube gałęzie, leżące nieuprzątnięte obumarłe drzewa (złomy, wywroty) czy drewno w tartakach. Żerowisko zakłada zawsze pod cienką, żółtą korowiną. Na skutek żerowania widoczne jest przebarwianie igieł, które początkowo bladozielone szybko stają się rude, a kora nad żerowiskiem pęka i odstaje. Charakterystyczna jest również sinizna pojawiająca się na drewnie (smugi i plamy różnej wielkości, kształtu i barwy: od szarej do czarnej).
Ssaki również wyrządzają szkody:
łoś – zgryzanie (zjadanie) lub ogryzanie małych drzewek, wydeptywanie sadzonek, wyrywanie lub wykopywanie drzewek, zdzieranie kory z młodych drzewek w trakcie wycierania scypułu czyli usuwania z poroża okrywającej go delikatnie owłosionej skóry (czemchanie), obdzieranie zębami kory z drzew (spałowanie)
zając – zgryzanie (zjadanie) lub ogryzanie małych drzewek, obdzieranie kory z drzew;
dzik – szukając owadów, żołędzi, kłączy roślin i grzybów, przekopuje ziemię ryjem; takie szkody są szczególnie dotkliwie na uprawach rolnych roślin bulwiastych (buchtowanie);
bóbr – jego działalność polega na ścinaniu drzew, często rosnących w pobliżu cieku wodnego. Pozyskany materiał służy bobrom do budowania tam; spiętrzona woda często tworzy rozlewiska, zalewając tereny leśne i utrudniając tym samym dojazd do nich; straty z roku na rok są coraz większe, a wynikają z szybkiego tempa rozmnażania się tego osobnika.
Karta pracy nr 2 MINI SZKODNIK – MAXI SZKODA
- Ostukuje drzewa szukając owadów
- Biuro leśniczego
- Chrząszcz, którego pędraki uszkadzają korzenie drzew leśnych
- Zabezpieczenie siatką uprawy leśnej przed zwierzyną
- Żywioł będący ogromnym zagrożeniem dla lasów
- Ptak, dla którego tworzy się w lasach strefy ochronne
- Odzieranie zębami kory drzew przez jeleniowate
- Umieszczony na wjeździe do lasu, zamykany na klucz
- Masowe rozmnożenie się owadów, prowadzące do zamierania drzew
- Ptak leśny, w mowie potocznej ma mądrą głowę
- Warstwa lasu, w której znajdziesz jagody, grzyby, borówki.
Tu poproście rodziców o pomoc, a rozwiązanie okaże się proste.STÓŁ
Wyrosło w lesie drzewo potężne,
Twarde, wysmukłe i niebosiężne.
Raz przyszli drwale, drzewo zrąbali,
Bardzo się przy tym naharowali.
Potem je konie na tartak wlokły,
Tak się zziajały, że całe zmokły.
Na tym tartaku warczące piły
Tak drzewo cięły, że się stępiły.
Kupił te szorstkie listwy i deski
Stolarz warszawski Adam Wiśniewski.
Adam Wiśniewski, nie lada majster,
Wziął piłę, młotek, hebel i klajster.
Mierzył, heblował, kleił, sposobił,
Zbijał, malował, wreszcie stół zrobił.
Tyle to trzeba było mozołu
Dla sporządzenia jednego stołu.
Następna nasza propozycja -praca plastyczna. Mam nadzieje, że sprawi wam przyjemność.
Na białej kartce malujemy brązową farbą konar drzewa. Korona drzewa to wycięte i pomalowane zieloną farbą spody z wytłaczanki na jajka.
Materiały:
- wytłaczanka z jajek
- zielona i brązowa farba
- pędzelek
- klej magic
- nożyczki
- biała kartka
Jeśli ten temat was zaciekawił polecam książkę Piotra Sochy i Wojciecha Grajkowskiego „Drzewa”.